UkhWaH FillAh.....

Jumaat, 18 Mei 2012

PeLuKaN KaSiH SaYaNg....






Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh....


     Ramai di kalangan kita suami,isteri,anak2 dan ibu bapa tidak menyedari..sentuhan fizikal adalah sesuatu yang amat di perlukan.Pelukan adalah sentuhan fizikal yang tidak perlu di ajar lagi,bukan sahaja seorang bayi sahaja perlukan pelukan kasih sayang,namun anak2 dewasa,suami isteri ,ibu bapa juga memerlukan pelukan,

Kadang-kadang di sebabkan kesibukan tugas2 harian kita lupa kepada anak-anak yang memerlukan pelukan kasih sayang.Seorang suami atau isteri lupa akan memeluk isterinya kecuali ketika menunaikan nafkah batinya.Begitu juga di kalangan ibu bapa yang terlalu kedekut untuk memeluk anak-anak mereka,walaupun hanya seketika,..dengan kerana ini lah terjadinya gejala2 sosial mereka mencari kasih sayang di luar yang tanpa batasan halal dan haramnya.

     Kajian telah membuktikan ..Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya 5 tahun!. Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan. Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.




”Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,'' katanya. Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah S.A.W.
 Ada kajian di Amerika Syarikat juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri. Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap...

pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang. ..
Begitu juga seorang anak yang sudah dewasa selalu terjadi mereka merasa malu memeluk ibu bapa mereka sendiri untuk menyatakan kasih sayangnya yang memeluk memelihara mereka sedari kecil lagi,apabila ajal sudah menjemput ibu bapa masing2 baharulah memeluk sambil meratap yang keterlaluan kerana menyesalinya….



Sabda rasulullah saw yg bermaksud”Barangsiapa yang tidak mengasihi,maka ia tidak akan di kasihi”(bukhari dan Muslim)

Perbanyakkanlah luahan kasih sayang dengan ucapan dan sentuhan fizikal(pelukan)
Oxytocin adalah biokimia semulajadi dalam otak yang merangsangkan hubungan erat antara ibu-anak dan suami isteri,merangsangkan perasaan kasih sayang antara ayah kepada anak,dan menggalakkan suami untuk kekal setia kepada isteri.
Dalam kehidupan yang reality hormon oxytocin akan menyuburkan keluarga yang bahagia,tanpa perang mulut atau keganasan fizikal.Oxytocin juga akan menghalang pengeluaran hormon stress,iaitu hormon cortisol dan norepinephrine.secara tak langsung oxytocin akan mengurang risiko seseorang mengalami sakit jantung…
Marilah kita sama-sama amalkan pelukan kasih sayang di dalam keluarga untuk terus mengecap kebahagiaan hingga ke akhirat kelak..insyaAllah...

Di susun semula dari artikel Dr.Zubaidi Hj Ahmad. Dan artikel Dato’Fadhilah kamsah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan