Bismillahirrahmaanirrahimm...
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...
muslimin yang di Rahmati sekalian..
"
Hai orang -orang beriman, apakah sebabnya apabila diseru kepada kamu; "
Berangkatlah (berperang) pada jalan Allah, kamu berasa berat dan ingin
tinggal saja tempatmu. Apakah kamu telah puas dengan
kehidupan duniawi sebagai ganti kehidupan akhiratmu. Padahal kenikmatan dunia jika dibandingkan dengan akhirat
hanyalah sedikit" (At Taubah : 38)
Amar
Ma’ruf Nahi Mungkar adalah suatu usaha yang paling mulia, tinggi
kedudukannya, sangat dititikberatkan di dalam Islam. Ianya mesti
dilaksanakan agar manusia sentiasa berada di atas landasan yang betul
dan tidak menyimpang dari jalan yang sebenarnya. Lantaran itulahterdapat
jemaah Islam ditubuhkan supaya dapat membimbing hati manusia.
Islam
adalah agama samawi yang datangnya dari Allah swt. Islam mementingkan
aspek kemasyarakatan dari sudut kekeluargaan, rumahtangga, masyarakat,
pergaulan, dan kenegaraan. Islam adalah agama yang bukan hanya
mementingkan individualistik (individu tetapi ia mementingkan ummah.
Lantaran hidup manusia yang dikenali sebagai golongan yang mudah lupa,
lemah dan serba kekurangan, didatangkan para Nabi as sebagai pencetus
kebangkitan dan penegur atas segala kesilapan dan kesalahan yang
dilakukan. Oleh kerana itulah disyaratkan bahawa hukum Amar ma’ruf nahi
Mungkar adalah wajib yang tidak boleh dinafikan lagi. Berikut adalah
dalil-dalil kewajipan menjalankan amar ma’ruf nahi mungkar.
Dalil kewajipan Amar Ma’ruf Nahi Mungkar
Abul -Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Umar bin Abdul-Aziz berkata:
“Sesungguhnya
Allah s.w.t. tidak menyiksa orang-orang umum kerana dosa-dosanya
orang-orang yang tertentu tetapi apabila perbuatan dosa itu merahajalela
dan terang-terangan kemudian tidak ada yang menegur, maka bererti
semuanya sudah layak menerima hukuman.”
Dan diriwayatkan bahawa Allah s.w.t. telah mewahyukan kepada Yusya bin Nun.:
“Aku akan membinasakan kaummu empat puluh ribu orang yang baik-baik dan enam puluh ribu orang yang derhaka.”
Nabi Yusya bertanya:
“Ya Tuhan, itu orang derhaka sudah layak, maka mengapakah orang yang baik-baik itu?”
Jawab Allah s.w.t.:
“Kerana mereka tidak murka terhadap apa yang Aku murka, bahkan mereka makan minum bersama mereka yang derhaka itu.”
Abu Hurairah r.a. berkata:
“Nabi
Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): “Anjurkan lah kebaikan itu
meskipun kamu belum dapat mengerjakannya dan cegahlah segala yang
mungkar meskipun kamu belum menghentikannya.”
Anas r.a. berkata:
“Nabi
Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): “Sesungguhnya diantara
manusia itu ada yang menjadi pembuka untuk kebaikan dan penutupan dari
kejahatan, dan ada juga manusia yang menjadi pembuka kejahatan dan
penutupan kebaikan, maka sesungguhnya untung bagi orang yang dijadikan
Allah s.w.t. sebagai pembuka kebaikan dan binasa bagi yang dijadikan
Allah s.w.t. pembuka kejahatan itu ditangannya.”
BEBERAPA KEPERLUAN KESEDIAAN AMAR MA’RUF NAHI MUNGKAR
1. Keimanan yang mendalam.
Ia
bermaksud menganggap Islam itu adalah petunjuk yang benar dan selain
dari itu adalah kebatilan. Keyakinan terhadap kebenaran itulah yang
menjadi prinsip yang tidak boleh ditawar-tawarkan lagi. Setiap
penyelewengan dari prinsip itu adalah kesesatan yang lahir dari nafsu
keinginan yang merupakantanda kurang sempurnanya iman.
2. Ilmu yang hak
Ilmu yang dimaksudkan adalah ilmu yang bersandarkan kepada
AlQur’an dan AsSunnah yang mulia.
Seseorang daie perlu mengetahui segala nas-nas yang berkaitan serta
hukum supaya ia dapat mengetahui kedudukan sebenar orang yang ingin
ditegahnya.
3. Matlamat untuk keredhaan Allah
Tiada
yang lebih tinggi dari mendapat keredhaan dan kecintaan Allah. Inilah
matlamat setiap para nabi dan Rasul dan juga para sahabat di dalam
menempuh amar ma’ruf nahi mungkar ini.
MATLAMAT YANG INGIN DICAPAI MELALUI DAKWAH:
Ada beberapa matlamat umum yang digariskan adalah:-
1. membawa kepada Islam bagi orang yang belum menganut Islam.
2. mempertingkatkan mutu kefahaman dan penghayatan Islam.
3. mendirikan sebuah negara yang diredhai Allah.
4. menuju kepada keselamatan dan kebahagiaan.
5. mendapat Keredhaan Allah.
KAEDAH AMAR MA’RUF NAHI MUNGKAR
Sebagaimana yang disabdakan oleh baginda Nabi saw, iaitu:-
“Barangsiapa
di antara kamu yang melihat akan kemungkaran, maka hendaklah ia
mengubahnya dengan tangannya(kuasanya). Jika sekiranya ia tidak
berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya. Dan jika ia
tiada juga berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan hatinya. Dan
yang demikian itu (iaitu mengubah dengan hatinya) adalah
selemah-lemahnya iman”. (HR Muslim)
1. Dengan tangan ( Kuasa / pemerintahan)
Pemerintahan
mempunyai kuasa mutlak untuk menegah dan melarang suatu perbuatan
mungkar itu. Ia boleh mengubah atau meletakkan hukuman serta pencegahan
bagi rakyat atau orang yang di bawah pimpinannya. Oleh itu, pemimpin
akan ditanya lebih dari rakyat atau orang biasa di hari akhirat kelak.
Justeru itulah jemaah islam wajib mendapatkan kuasa / pemerintahan
sebagai batu asas untuk mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah dari
perbuatan mungkar kepada masyarakat di bawahnya.
Dalam konteks
kemsyarakatan pula, dengan kuasa bermaksud dengan organisasi yang
ditadbir. Sebagai contoh, jika seseorang itu menjadi pengarah syarikat
atau organisasi pentadbiran, dia boleh melaksanakan sesuatu arahan
contohnya mewajibkan kakitangan atau pekerjanya menutup aurat,
berkelakuan sopan, mengasingkan antara lelaki dan perempuan, menepati
masa dan sebagainya. Mana-mana perlanggaran kepada syariat Islam
bolehlah diambil tindakan.
2. Dengan lidah / ucapan / lisan
Kaedah
ini hanya boleh dilaksanakan sekiranya seseorang atau kumpulan tidak
mampu mengubah dengan kuasa- yang beerti ia mesti dilaksanakan melalui
kaedah lidah lisan. Banyak cara atau kaedah yang boleh dilakukan dengan
cara ini termasuk;
a.)
Nasihat / peringatan –
sewaktu Nabi-nabi dan Rasul-rasul menjalankan misi dakwah mereka, mereka
menggunakan kaedah nasihat atau peringatan tentang ganjaran dan siksa
yang bakal manusia itu tempuh di akhirat kelak. Para pendakwah
diingatkan supaya menggunakan kaedah nasihat yang baik terlebih dahulu
sebelum menggunakan kaedah ancaman. Cara ini boleh dilakukan melalui
ceramah, majlis ilmu, penerangan, dan juga secara peribadi (fardiyah)
b.)
Penerangan – Ia meliputi aspek yang meluas seperti ceramah, risalah dan majalah, poster, kempen dan sebagainya
c.)
Penulisan –
ia juga adalah suatu aspek dakwah yang berkesan. Para daie perlu
menguasai ilmu penulisan dan sebarkan kepada masyarakat tentang kebaikan
Islam, keburukan kemungkaran yang dilakukan. Penulisan adalah berbentuk
komentar, risalah, poster, majalah, surat khabar, memorandum dan
sebagainya.
3. Dengan Hati (membenci dan tidak meredhai)
Nabi
saw menyatakan bahawa ini adalah kaedah yang paling nipis iman bagi
umat Islam. Kaedah ini hanya boleh dilakukan setelah berikhtiar melalui
kaedah kuasa dan lidah yang tidak memberikan kesan bahkan memudharatkan
seseorang daie atau jemaah Islam itu sendiri. Ini beerti seseorang daie
tidak dibenarkan sama sekali meredhai maksiat dan kemungkaran tersebut
dan berusaha menjauhinya sedapat mungkin dengan membawa bersama
pengikut-pengikut ke tempat lain. Ini kerana untuk mengelakkan kemurkaan
dan bala Allah swt di tempat tersebut. Namun jika tidak terdaya
membencilah sedapat mungkin sambil berdoa supaya masyarakat yang jahil
supaya mereka sedar.
STRATEGI MENJALANKAN AMAR MA’RUF NAHI MUNGKAR.
Strategi
adalah sama dengan berdakwah. Ia memerlukan kebijaksaan, ketegasan,
iltizam dan semangat serta tidak putus asa dalam menjalankan kerja yang
mulia ini. Adakalanya daie perlu bertegas dan melakukan sesuatu yang
dianggap keras bagi sesautu perkara atau terhadap segelintir orang.
Adalah kerana untuk menyedarkan manusia yang sombong yang tidak mahu
mendengar teguran dan nasihat yang baik. Manakala untuk golongan yang
mudah dinasihati adalah dengan cara berhikmah dan nasihat yang baik.
Namun
tidak diketahui strategi yang paling berkesan selain daripada melakukan
amar ma’ruf nahi mungkar secara berjemaah. Ia adalah strategi yang
paling baik kerana dengan berjemaah akan mempunyai kekuatan dan sokongan
yang ramai.
Jika kamu menerima nasihat dari seseorang, jangan
perkecilkan nasihat tersebut, mungkin itulah nasihat terakhir yg kamu
dengar sebelum kamu didatangi kematian. ..
“Wahai saudara, dirikanlah negara Al Qur’an di dalam hati sanubari saudara, niscaya Ia
akan terbina pula di tanahair saudara.”
Akhirnya marilah kita berdoa kepada Allah Subhanahu Wata’ala agar
memberi taufiq dalam amalan kita serta menganugerahkan keikhlasan dalam
mengerjakannya. Di samping itu kita sentiasa beramal dan istiqamah dalam
hidup.
Allah Subhanahu Wata’ala berfirman:
وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ
( الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا آُنتُمْ تَعْمَلُونَ ( 105
“Katakanlah
wahai Muhammad, hendaklah kalian berusaha, nescaya Allah Subhanahu
Wata’ala, RasulNya dan orang-orang beriman akan melihat usaha kalian,
kelak kalian akan dikembalikan ke alam ghaib dan syahadah lalu Allah SWT
menjelaskan kepada kalian apa sebenarnya yang telah kalian usahakan.”
(Surah Al-Taubah: Ayat 105)
Ketahuillah
wahai muslimin sekalian bangkit lah dari tidormu yang nyenyak dan diam
mu yang sepi, sesungguhnya Allah Subhanahu Wata’ala pasti mengenakan
cubaan kepadamu. Dia akan menguji hakikatmu. Benar-benar seperti yang
pernah dinyatakannya di dalam Al Qur’an
dengan firmanNya:
الم ( 1) أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَآُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ ( 2) وَلَقَدْ
( فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ ( 3
“Aiff lam mim, Adakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja untuk
mengaku bahawa ‘Kami telah beriman dan sedangkan mereka tidak diuji lagi?
Sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka
sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia
mengetahui orang-orang yang dusta.”
(Surah Al Ankabut 1-3)
Di dalam hadith dinyatakan:
الشد الناس بلاء الأ نبياء ثم الأ مثل فالأ مثل
“Orang yang paling berat dicuba ialah para Nabi kemudian yang paling baik selepasnya,
kemudian orang yang paling baik selepas itu.”
ان الله تعا لى اذا أحب قِِِ ماً ابتلا هم .فمن رضي فله الر ضى ومن
سخط فله السخة
Sesungguhnya
Allah Subhanahu Wata‘ala, apabila mengasihi satu kaum, dicubanya mereka
itu (dengan berbagai cubaan), barangsiapa yang rela dengan cubaan itu
maka mereka mendapat kerelaanNya (Allah Subhanahu Wata’ala) Barangsiapa
yang benci (marah) maka baginya kemurkaan Allah Subhanahu Wata‘ala.
Ayuhlah
muslimin sekalian ...tugas dakwah adalah kewajipan kita semua..tak
perlu lah kita gentar dengan segala dugaan di dunia ini..mahupun setiap
pendakwah tak akan lari dripada
5 jenis dugaan yang kerap menimpa seorang Muslim
lebih-lebih
lagi Da’ei yang beriman kepada Allah SWT dan kepada Nabi Muhammad
Sallallahu’alaihi Wasallam dan Al Qur’an; sebagai perlembagaan, serta
ingin ‘committed’ dengan apa yang diyakininya. 5
jenis dugaan yang tersebut di dalam hadith Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam
itu ialah:
i) Orang Mukmin yang dengki kepadanya
ii) Orang Munafiq yang membencinya
iii) Orang kafir yang mahu memeranginya
iv) Syaitan yang hendak menyesatkannya
v) Nafsu yang sentiasa bertarung dengannya
Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam pernah bersabda:
“Barangsiapa yang mempertahankan maruah saudaranya ketika saudaranya itu tidak
ada maka wajiblah Allah melepaskannya dari siksa neraka.”
(Hadith riwayat Ahmad)
Sabdanya lagi:
“Sesiapa
dan kalangan orang Islam yang tidak membela orang Islam lain apabila
kehormatannya dicerobohi dan nama baiknya dicacati maka nescaya Allah
membiarkan nasibnya ketika ia sangat memerlukan pertolongan Allah
Subhanahu Wata’ala. Dan mana-mana orang Islam yang menolong orang Islam
lain ketika nama baiknya dan
kehormatannya diceroboh nescaya Allah akan menolongnya ketika ia sangat-sangat
memerlukan pertolonganNya (Allah).”
Rasulullah pernah menerangkan:
“Mahukah kalian (mendengar saya terangkan perkara yang menambahkan kemuliaan
dan meninggikan martabat. Sahabat baginda menjawab: “Mahu wahai Rasulullah!”
Baginda pun berkata: “(Yang menaikkan martabat ialah) anda bersifat hilm terhadap
orang yang memperlakukan anda sebagai orang bodoh, anda memaafkan orang yang
menzalimi anda, memberi kepada orang yang tidak sudi memberi apa-apa kepada anda,
menyambung silaturrahim dengan orang yang tidak sudi mempunyai perhubungan
dengan anda.”
(Riwayat Tabrani)
Allah Subhanahu Wata’ala berfirman:
إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ یَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ
( وَتَتَّقُواْ لاَ یَضُرُّآُمْ آَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ( 120
“Jika kamu memperoleh kebaikan, nescaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu
mendapat bencana, mereka bergembira kerananya. Jika kamu bersabar dan bertaqwa,
nescaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemudharatan kepadamu.
Sesungguhnya Allah mengetahui segala apa yang mereka kerjakan.”
(Surah Ali-Imran Ayat 120)
semoga ada manfaatnya..wallahua'lam..wassalam..