UkhWaH FillAh.....

Selasa, 6 Mac 2012

Bidadari UntukNya.....




      Sejalur garis merah jingga keemasan menerobos ruang jendela fabrik berbunga merah jambu.Percikannya mencerahkan suasana bilik yang telah dihuni sedari hampir lima tahun lalu.Bilik yang menyimpan seribu cerita kehidupan dalam manisnya melayari nikmat pernikahan yang halal lagi diredhai Allah Taala.

Dia meraup muka,mengaminkan doa sekaligus mengesat titisan airmata bak mutiara berjejeran dipipinya.Sunat Dhuha masih intim lagi dalam diari hidupnya pada hari ini..Seperti hari-hari yang sudah,tetap sama rutinnya sebagai penguat diri untuk menghadapi hari-hari yang penuh dengan pelbagai ragam rencah kehidupan yang tidak dapat diduga.Permulaan yang terbaik untuk meneladani tugasan sebagai suri rumah sepenuh masa ,yang dijawat sebaik menerima mas kahwinnya.Namun hari ini diari hidupnya sesak seketika digugah peristiwa semalam.
"Mampukah Asma'Sofia memegang payung emas yang menjadi impian wanita solehah di akhirat kelak?" soal sang suami,Asyraf Husaini.
Dia tertunduk bisu,dibiarkan persoalan yang menerjah halwa dengarnya itu di bawa pawana elektronik.Sementelah akal warasnya berusaha keras mencerna bicara selanjutnya."Andai dia telah tertakdir untuk menjadi pendamping kedua,sayap kiri perjuangan abang,Asma'Sofia redha Berkongsi kasih,"...Begitu lirih dia meluahkan rasa hati yang terpendam .Biarpun resah bertamu di kolam hatinya,gelodak perasaan tiada yang mampu mentafsirnya.Ingatannya tertuju pada catatan sang suami dalam diari hidup bersama bewarna perak,ayat-ayat cinta yang dikirim Allah menjadi ayat-ayat penguat kasih dan sayang antara mereka.
"Cukuplah hanya seorang permata di hati ini.Dia lah bidadari paling cantik,paling mahal.Antara hadiah terbaik yang di kirim Allah,"..Itu lah bicara suami yang di cintai setulus hati tatkala isu poligami dibual bicarakan.Terasa sejuk menyerap haba suhu badannya.Senyumnya kian manis .Syukurnya bertambah syahdu.

Manisnya berdamping dengan suami dalam limpahan cinta beserta nur kasih sayang seorang suami yang melayani dirinya bak bidadari.Tidak pernah mengangkat suara apabila dia tersalah catur hala kehidupan.Ditegur secara berhikmah,tapi ketegasan tetap intipatinya.Jauh sekali bermasam muka tatkala mulutnya bak murai tersalah dahan dek keletihan melayan karenah cahaya mata yang sepasang  itu.Puteri sulong sudah petah bertanya itu ini,genap empat tahunakhir bulan ini.Putera tunggal semakin lasak menjenguk alam yang hampir dua tahun dijengahnya ini.Kata Asyraf Husaini,Rasulullah saw adalah contoh teladan yang terbaik.terbaik dalam keluarga,terbaik untuk umatnya.Tidak cukup sekadar terbit di bibir ,ingin mencontohi nabi Muhammad saw.Tetapi sewajarnya mutiara-mutiara hidup daripada kerukunan Nabi Muhammad saw. bersama isteri-isteri baginda,anak-anak baginda,sahabat-sahabat baginda dan umat baginda wajar terus hidup dalam sebentang kain kehidupan kita.



Calon Madu..
Pertemuan empat mata dengan siswi jurusan syariah dibawah teriknya sinar sang suria ,bertemankan dinginya air laici kesukaannya.Manis sopan lagi beradab.Sesuai dan menepati jurusan yang di telaahnya.Siti khadijah Maisarah.Nama yang indah sepadan dengan si pemilik nama.
Satu demi satu cuba di hadamnya.Cuba dan terus dicuba walaupun pahit melebihi hempedu yang dihidangkan.Gadis itu menawar diri sebagai calon madunya!!...
"Maaf kan saya kakak.saya sakit.Sakit dengan panahan cinta Encik Asyraf Husaini.Saya telah cuba untuk merawat hati yang kian nazak dengan bisikan syaitan .Setiap kali saya terpandang dia,saya seolah-olah lupa dengan dunia disekeliling.Hilang arah hidup.Hanya dia yang saya mahukan.Wajahnya menghiasi mimpi-mimpi malam saya.Namanya sentiasa berteman.Biarpun dalam diam saya terlalu memujanya,mengasihinya.Lantaran takut hilang pedoman,saya mengagahkan diri.Izinkan saya melamar suami kakak."......

Gadis berusia 21 tahun sudah menoktahkan bicaranya.Dia terkesima.Nurani seorang isteri tersentak.Dia wanita bergelar Muslimah.Wanita yang dilahirkan dengan acuan srikandi-srikandi Islam.Bermahkotakan permata kesabaran dan kesetiaan siti khadijah.Namun ,sedikit sebanyak dia juga mewarisi mutiara cemburu Siti Aisyah.Dalam diam dia mencongak-congak .Wajarkah keluhuran dan ketulusan cinta Asyraf Husaini di tebak jarum kesangsian?...
Harus ,bagaimana dia menangani lamaran ini?Dalam kesamaran hala hidup,aku tidak terus teraba-raba.Lewat sepertiga malam ,aku masih sujud menagih sedikit belas Kasih Sayang Tuhan yang Maha Penyayang.Masih akrab dengan zikrullah,masih intim dengan Kalamullah sebagai penawar hati.
"Ya Tuhan Rabbul Izzati ,bantulah hambaMu ini .Berikanlah kekuatan dalam menghadapi ujian hidup ini.HambaMua hanya Insan lemah.Berikanlah petunjuk pada hambaMu ini," lirih aku menadah doa.Titisan air mata bukan tanda aku menangisi kesukaran yang menimpa tetapi tanda aku menginsafi kekurangan diri.

Mimpi Itu....
Aku terasing di depan Kaabah.Keseorangan.Hanya bintang malam yang menemani.Sejuk lagi mendinginkan.Kaabah terasa bercahaya.Hajatul Aswad seolah-olah memanggil aku untuk menciumnya.Tiba-tiba deretan gadis-gadis cantik bergerak menuju kearah ku.Maha Suci Allah.Mereka cantik sangat.Aku terasa kagum.Dek kerana cantiknya mereka,cahaya berkilau bertebaran di sekeliling.Di hadapan aku,mereka membuka ruang.Seseorang lengkap berjubah putih tampil dihadapanku .Aku terasa silau,hanya susuk tubuh yang mampu ku lihat.Tampan bersih wajahnya.Serasa aku mengenalinya.Abang Asyraf Husaini....seorang gadis yang kukira paling cantik memaut lengan abang Asyraf Husaini,Inikah Hurun A'in?Aku terasa kerdil sekali.Tanpa semena-mena,air mataku menitis.terasa sayu sekali.

Aku tersentak.Membuka mata .Mengesat air mata yang berjuraian,Ya Allah..Engkau kirimkan mimpi indah itu.Pasti ada Hikmahnya.Aku terlelap diatas sejadah.Didepanku Musyaf mulia.Pagi itu aku terasa sedikit segar.Terasa ada kekuatan untuk mendepani hari-hari yang mendatang.

"Aduhai sedapnya bau,"Suamiku kacak sekali berdiri memuji masakanku.
"Isteri abang ni memang pandai memikat selera abang,"sambungnya lagi.Aku hanya tersenyum.
Selesai dia menjamu selera aku membuka bicara yang sekian lama ku atur rapi di mindaku.
"Abang,menikahlah...." Kali aku tidak lagi lirih,tapi serasa ada kekuatan menyerap.Asyraf Husaini memandang tepat ke wajahku.Aku menunggu balasannya."Terima kasih"...itu sahaja jawapannya.Dia senyum lantas bangun menuju keluar rumah.Deruan enjin kereta berlalu pergi.Aku tahu kemana arahnya .Pasti ke masjid.

Cinta ku pada manusia tidak akan kekal abadi.Suami adalah pinjaman bukan hak milik kekal.Suami adalah Mutiara yang dipinjamkan oleh PenciptaNya untuk aku jaga,untuk aku gilap,supaya ia akan membantu aku meneruskan perjuangan sebagai khalifah-Nya di muka bumi ini.
Justeru aku merasakan berkongsi kasih adalah sebahagian daripada resam pernikahan yang harus aku terima dengan tangan yang terbuka,walaupun tidak dapat aku nafikan hatiku sedikit terluka.Biarlah pedih seketika,moga kedinginan abadi aku raih semasa di akhirat kelak.
"Mengapa mengharamkan sesuatu yang dihalalkan Tuhan?."Bukankah poligami itu sesuatu yang dihalalkan dalam Islam.Malah ada hak yang perlu dilunaskan oleh Muslim terhadap Muslim yang lain.Poligami itu hanya diluluskan dengan lesen penuh hanya jika memenuhi setiap kriteria yang diwajibkan.Bukan suka sahaja hendak poligami.Sunnah memang la Sunnah.Tapi kena ikut Sunnah itu sepenuhnya.Orang perempuan kena fikir semula.Tangani permasalah poligami ini dengan sebijaknya.Jangan tangani dengan tuntutan talak.Dah jadi masalah lain pula.Tunjukkan pada suami yang kita adalah Muslimah yang kental.Lembut tapi tegas.Itu adalah sifat seorang Muslimah Solehah."bicara seorang ustazah lewat sesi ceramah Baitul Jannati masih terngiang-ngiang di halwa pendengaranku ini.

Amanah Buatku....
Petang remang itu,teratak indahku didatangi tetamu yang harus aku sambut dengan pelbagai rasa.Entah bagaimana untuka aku gambarkan perasaanku tika ini.Hendak marah,itu bukan diriku,hendak mengamuk itu pasti datangnya dari syaitan laknatullah.Harus bagaimana aku?..
Aku terkesima.

Gadis muda itu selayaknya dikenal sebagai calon maduku,terpacak didepan pintu rumahku.Bergandingan dengan suamiku.Harus bagaimana aku melihat?.Debar di hati hanya Allah yang tahu.
"Izinkan dia bersama-sama di dalam rumah ini untuk belajar sesuatu yang berharga."kata-kata terakhir suamiku Asyraf Husaini sebelum dia menghadiri kursus selama seminggu di sarawak.Meninggalkan calon madu bersama aku.isterinya ku yakinkan diri InsyaAllah ,suami ku masih waras.Itu ketetapan hati.

Seminggu berlalu dengan rasa pelbagai .Aku melayan calon maduku dengan sebaik mungkin.Kerana dia adalah Amanah.Ah,lambat laun dia juga ahli keluargaku.Anak-anak juga semakin rapat dengan calon maduku itu.Cemburu?.Sudah ku buang jauh-jauh.Aku menerimanya dengan ketetapan hati bahawa dia adalah yang terbaik untukku.
Ku pegang kemas rahsia suamiku yang ingin mengikuti sunnah poligami Rasulullah saw seikhlas hati daripada pengetahuan orang lain.Mudah manusia membuat tafsiran hingga mampu melupakan akal waras mereka.

Beberapa minggu kemudian,sedang aku menekuni rancangan TV kegemaranku,Asyraf Husaini datang memelukku .Dia memberikan sekeping sampul.Harum baunya.Menggeletar tanganku menerima sampul ungu muda itu.Ya Allah,kuatkan hati hambaMu ini dalam menempuh mehnah duniawi.Dia berlalu menuju kebilik air."Walimahnya 25 julai ini,"ujarnya sambil berlalu.
Ya Allah hari ulangtahun kami!.hampir aku tergamam Namun,aku harus  memaniskan wajahku.Aku selawat dan terus selawat.
Malam tadi Asyraf Husaini mengemas baju-baju,satu persatu di lipat teliti lalu di kemas di dalam beg kembara kami.Aku memandang dan terus memandang .Harus bagaimana perasaan aku?..bercampur baur.Cepat-cepat aku istighfar.
Suami yang ku cintai itu tersenyum,Aduh,aku terpesona.Mana mungkin wanita lain tidak terjatuh hati kepadanya.Sedangkan aku yanga sudah berbelas tahun menjadi pendamping disisinya  masih lagi terpesona dengan keindahan ciptaan Tuhan ini apatah lagi wanita lain yang masih mencuba mengintai ruang hatinya.

Tepat jam sebelas ,selesai sudah dia bekemas.Esok dia akan memulakan langkah baru.Begitu juga aku.Memegang status wanita bermadu.Ya Allah terasa peluh dingin merenik halus didahiku.Harus bagaimana aku melalui hari itu?Mahu tidak mahu,hari itu harus juga aku tempuhi.Bertemankan Kalamullah,sebagai penguat semangat diri.
"Sayang mari kita berjemaah,"ajakan suami ku mematikan lamunanku.
kucupan daripadanya di dahi ini masih segar.Sesegar beberapa tahun yang lepas.Dia meraih tanganku,mencium dengan sopan sekali.Malam itu aku tidur berbantalkan lengannya yang sasa.Terasa enak sungguh.Tidak terasa masa yang berlalu pantas.Malam esok lengan malah tubuh serta hatinya harus kukongsi kan dengan wanita lain.Jujur aku masih belum bersedia.
Pagi yang nyaman,indah ,damai lagi menyegarkan ,Aku membuka mata perlahan-lahan pelukan Asyraf Husaini masih kemas merangkul pinggangku.Ya Allah aku tidak ingin saat ini berlalu pergi.Sayup-sayup kedengaran laungan azan subuh.Ya Allah masanya semakin dekat.

Pagi Yang Dijanjikan...

Pagi yang dijanjikan,selesai solat berjemaah,suamiku berwirid dan berdoa.Agak panjang doanya kali ini,..
"Ya Allah,Tuhan yang Maha pengasih ..Panjangkan jodoh hambaMu ini bersama Asma'Sofia binti Muhammad.Jadikanlah dia isteri yang solehah dalam mentaatiMu,yang memiliki pekerti mulia dalam menjalankan kewajipan sebagai isteri kepada hambaMu ini.,Kurniakan dia syurga yang indah .Kurniakan dia ketenangan hati.Anugerahkan dia cahaya iman agar hidupnya bertambah bahagia.
Ya Allah Tuhan yang Kaya dengan kasih sayang.HambaMu ini memaafkan segala dosa-dosa isteri hamba Mu ini semenjak hari pernikahan kami hingga ke sampai satu waktu yang hanya Allah mengetahuinya.Sesungguhnya dia adalah sebaik-baik wanita yang telah di hadiahkan olehMu..Ya Allah hambaMu ini bersyukur atas segalanya ya Allah.."
Khusyuk ,sayu..mengharukan jiwa...
"Sayang,ini hadiah ulangtahun kita "...
Di tangannya ada hadiah berbalut cantik .Berbalut kemas dengan kertas berbunga kecil bewarna ungu,Sungguh itu adalah warna kegemaranku.
Jubah ungu lembut bersulam bunga-bunga kecil,ya Allah,ini adalah jubah yang sama  yang dilihat semasa di butik Mujahidah .Jubah yang telah mencuri perhatian ku semasa kami sekeluarga bersantai di Wisma Mahabbah.
"Pakailah.Ikut abang ke masjid".dia bangun menuju kebilik air.
Aku terduduk .Perlukah aku bersama-sama menghadiri majlis pernikahan itu?sangat penting kah aku di sana?.Andai aku tiada pun ,pernikahan pasti akan berlangsung juga..haruskah aku....
Antara sedar atau tidak aku kini berada di adalam masjid nian indahini,dingin,sejuk.mendamaikan .Kehadiran insan-insan lain di sekeliling aku seperti bayang-bayang .Aku terasa terbuai dek perasaan ku ini.
YaAllah kuatkan hatiku,.Pasti suamiku hanya membilang saat bergelar suami ke sekian kalinya.Pasti dia sedang menjeling ke arah bakal maduku.

Aku menoleh ke arah wanita yang bakal menjadi teman kedua suamiku.Aduhai indahnya ciptaan Tuhan,Cantiknya dia.Berpadanan benar dengan suamiku.Aku hanya tertunduk kemudiannya.Tugas aku telah selesai .Merestui satu hubungan yang halal melalui persetujuan aku.selebihnya kuserahkan pada yang berhak lagi utama.
Pasangan pengantin sudah mengambil tempat,Tok kadi sudah menghadap bakal pengantin.
Peluh dingin memercik halus.Dadaku berdebar.Ijab di saksi ,qabul di restui..
Aku mengangkat wajahku,Harus bagaimana?..Sugul atau maniskah?...
Majlis pernikahan yang berlangsung tiada halangan .Segalanya di permudahkan.
Pengantin itu mendatangi aku.Aku terasa satu perasaan yang amat lapang .lantas ku angkat wajahku.
Pengantin muslimah itu bersalam hormat denganku.lalu aku di cium dan di peluknya.
Kejap,..kemas..Menusuk hingga ke kalbu.
Manik-manik juraian air mata pengantin baru itu tumpah ke tudungku,"Terima kasih kakak",ujarnya dalam sebak."Akak adalah wanita terbaik untuk suami,wanita solehah yang dijanjikan dalam Al-Quran .benar ayat-ayat Allah..Subhanallah.""Bantu lah saya untuk menjadi isteri yang membahagiakan suami saya"..
Kelu,Khali.
"Ya,bantulah isteri saya,untuk menjadi isteri yang tahu menghargai betapa bernilainya sebuah perkahwinan.kerana perkahwinan adalah cara untuk memahami erti saling memberi,saling menghargai,Perkahwinan adalah perjuangan untuk sama-sama berkongsi pahala demi jannah yang diiimpikan."Leka aku mendengar 'pertolongan 'daripada sepasang pengantin baru.

Aku mendongak.
Aku terkejut.
Lelaki itu adalah Naufal Fahmi,teman akrab suamiku..Dia yang segak bergaya .Berbusana Muslim.Seri seorang pengantin terpancar.Disebelahnya adalah lelaki yang kucintai .Tersenyum.
Pesan suamiku pada merpati sejoli itu,"Jaga lah Hati Isteri,jangan disakiti,jangan dilukai,kerana ia amanah Ilahi,Bila bahagia membuatkan diri menjadi suci,isteri seorang terasa cukup di hati.Tidak perlu menikah lagi.Belajarlah membahagiakan seorang isterimu.."

Bagaimana agaknya raut wajahku ketika itu?..mahu tersenyum,terasa sebu di wajah menahan malu,
Ketika sesi bergambar,suamiku membisikkan sesuatu.
"Bidadari di sana pasti cemburu kerana bidadari disisi abang adalah yang terpilih oleh Ilahi."
Sungguh bidadari itu untuknya.Bidadari untuk suami yang membahagiakan satu isterinya.....
Subhanallah....
semoga Allah sentiasa merahmati nya penulis asal..
RautanSeni..oleh NorShafriza binti Abdul Razak..anis keluaran mac 2012.

Tulisannya amat tersentuh hati diri ini sebagai seorang isteri,jadi ku ingin berkongsi dengan sahabat2 ku semoga ada sedikit manfaat di sebalik kisah ini...

1 ulasan: