UkhWaH FillAh.....

Jumaat, 14 Oktober 2011

MUSLIMAH SOLEHAH

MARILAH BERSYUKUR KEPADA ALLAH SWT..

   Kerana dengan limpah kurnianya telah memberikan kita nikmat Iman dan Islam.Dia juga telah memberikan Taufik dan hidayah kepada kita hingga dapat petunjuk jalan yang benar dan melakukan ibadah yang sempurna InsaAllah..

Semua sememangnya maklum bahawa dosa seorang isteri akan ditanggung oleh suaminya jika si suami tidak berusaha menegur,melarang ,memberitahu,mengajar malah memaksanya dari menghentikan perbuatan yang membawa kepada dosa itu.Umpamanya seorang isteri yang keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna,maka si suamilah yang menanggung dosanya dan pada masa yang sama si isteri itu pula akan menerima laknat para malaikat dan Allah SWT...wa Nau'zubillah..

Demikianlah juga termasuklah hal-hal yang lain seperti solat.Sekiranya anda benar2 mengasihi suami anda patuhi lah segala perintah Allah SWT.Alasan kerana sibuk menguruskan rumahtangga dan karenah anak-anak atau sibuk bertugas di pejabat membantu menambah rezki keluarga tidak boleh dijadikan alasan sama sekali untuk meninggal kan segala kewajipan seorang muslim.

Rasulullah Saw bersabda " Antara beza seorang Islam dengan kufur hanya sembahyang,maka siapa yang meninggalkan solatnya dia kafir"(Riwayat Muslim ,Abu Dawud,Attarmizi,Ibn Majah dan AnNasai dari Jabir r.a.)


Ada pun solat adalah tanda kesyukuran kita sebagai HambaNya,Waktu kita mengadap Ilahi,kita berkata-kata dengan RabbulA'lamin..waktu kita mengadu segala permasalahan kita,semua itu akan dapat di rasai sekiranya kita solat dengan khusyuk,tenang...hati  kita tidak memikirkan perkara-perkara selain-Nya.Bagaimana kita ingin mendapat nikmatnya solat itu?..

Pertama kita perlulah berusaha untuk membangkitkan rasa KEHAMBAAN dlm diri kita. Kenangkan kembali dosa2 kita, betapa kerdil dan hinanya kita, seolah2 tak layak utk diberi peluang menghadap yg Esa. Pendek kata, kutuk diri sendiri dan menyesallah.
 Seterusnya kita perlu membangkitkan rasa BERTUHAN. Betapa kita diciptakan oleh yg Esa utk beribadat kepadaNya. Kenangkan betapa bersyukurnya kita dijadikan sbg seorg Islam, mempunyai Tuhan yg begitu menyayangi hamba2nya yg hina ini lebih daripada seorg ibu menyayangi anaknya.
Setelah itu barulah kita niat solat dan mengangkat takbir. Berniatlah dlm keadaan berdiri tegak, bukan sambil membetul2kan kain sembahyang, telekung dan sebagainya. Fokus ! itu lah yg wajib kita lakukan.

Semoga semua Muslimah berjaya mendapatkan solat yang khusyuk! itu juga membantu diri kita supaya mudah dengan rela hati kita taat kepada segala perintah Allah SWt dan juga taat kepada suami kita.
Pertama sekali yg akan dihisab di akhirat kelak ialah solat kita.
Solat yg baik akan melahirkan peribadi yg baik.

Wassalam..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan